دکتر مهران سلیمان‌ها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

دکتر مهران سلیمان‌ها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو

فارغ‌التحصیل رشته پزشکی دانشگاه تهران ۱۳۷۹
دستیار ارتوپدی دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۸۶ – ۱۳۸۲
استادیار دانشگاه گیلان ۱۳۹۳ – ۱۳۸۷
فلوشیپ جراحی ارتروپلاستی دانشگاه Graz اتریش ۱۳۹۳
دانشیار دانشگاه گیلان ۱۳۹۴
دوره فوق تخصص جراحی زانو دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۹۶ –۱۳۹۴
دوره فلوشیپ همی آرتروپلاستی زانو (U.K.A) دانشگاه Oxfordانگلستان ۱۳۹۷

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

لیزر درمانی زانو

پرتو لیزر (امواج نوری تحریک شده) با زمان و طول موج های متفاوت به بافت های نرم نفوذ می کند و به طور مستقیم و غیر مستقیم هم در کنترل درد و هم در ترمیم بافت ها و انرژی رسانی به سلول ها موثر است.

 

لیزردرمانی در زانو برای بهبود عملکرد عضله ، تاندون ، رباط ها ، غضروف و استخوان های آسیب دیده یک روش درمانی مفید می باشد.

این روش درمانی می تواند درد و تورم های ایجاد شده در مفصل های آسیب دیده را کاهش دهد و برای بیماران مسن مبتلا به استئوآرتریت یا یا آرتروز مزمن و همچنین برای ورزشکاران جوان دچار آسیب دیدگی حاد مفصلی مثل کشیدگی عضلات و تاندون ها و رباط ها و سایر آسیب های ورزشی مفید است .

 

کاربرد لیزر در فیزیوتراپی زانو

کاهش درد و التهاب ، تسریع ترمیم بافتی و رشد سلولی ، بهبود فعالیت عروقی ، افزایش فعالیت متابولیک در مواری همانند:

  • ضربات
  •  پیچ خوردگی ها
  • کشیدگی تاندون، عضله یا رباط زانو
  • آسیب لیگامان ها و منیسک های مفصلی زانو
  • و...
 
برای ادامه مطالعه مطلب لیزر درمانی زانو کلیک کنید.
  • دکتر سلیمانها
  • ۰
  • ۰

تورم زانو (knee effusion)

تورم زانو یا افیوژن زانو زمانی رخ می دهد که مایع مفصلی (synovial fluid)، بیش از حد طبیعی داخل یا پیرامون مفصل زانو تجمع می یابد.

تورم یا افیوژن زانو

تورم زانو می تواند پیامد عفونت، التهاب و همارتروز (خونریزی داخل مفصل) باشد. تورم مفصل زانو عملکرد و محدوده حرکت زانو را کاهش می دهد. بیمار به دشواری می تواند زانوی خود را کاملا خم یا صاف کند.

تورم زانو با توجه به علت به وجود آورنده آن گاهی با هیچ علامت دیگری همراه نیست و گاهی می تواند با علا ئم زیر همراهی داشته باشد:

  1. درد: در برخی بیماری ها درد فقط در حالت ایستاده و تحمل وزن بیمار و در برخی دیگر درد در وضعیت های ددیگر نیز وجود دارد.
  2. محدودیت حرکتی
  3. کبودی
  4. احساس سنگینی و تورم زانو

 

علل تورم زانو:

  •  التهاب زانو:

 دور تا دور مفصل زانو را لایه ای به نام غشای سینوویال می پوشاند که یکی از وظایف آن تولید مایع سینوویال (مایع مفصلی) به منظور روان کردن حرکت مفصل و کاهش اصطکاک می باشد. بیماری های التهابی می توانند با ایجاد التهاب در غشای سینوویال باعث افزایش تولید مایع سینوویال و در نتیجه تورم زانو می شوند.برخی از این بیماری ها عبارتند از :

  1. آرتریت روماتوئید (روماتیسم)
  2. استئوآرتریت (آرتروز)
  3. نقرس
  4. نقرس کاذب
 
برای ادامه مطالعه مطلب تورم زانو کلیک کنید.
  • دکتر سلیمانها
  • ۰
  • ۰

جراحی های ترمیمی زانو

اعمال جراحی های ترمیمی زانو با هدف جلوگیری از آسیب بیشتر به مفصل زانو و یا جلوگیری از عوارض جدی آن انجام می شوند. جراحی های ترمیمی اطراف زانو می توانند شامل طیف وسیعی از عمل های جراحی شامل موارد زیر باشند:

جراحی ترمیم (Repair ) تاندون یا بافت

به عنوان مثال برخی از پارگی های منیسک را می توان با بخیه زدن قطعات پاره شده با هم ترمیم کرد. میزان موفقیت ترمیم پارگی بستگی به نوع پارگی و همچنین وضعیت کلی منیسک آسیب دیده دارد.

جراحی ترمیمی تاندوم

جراحی ترمیمی بازسازی (reconstruction)

 در این جراحی از بافت های دیگر برای بازسازی نقش رباط و یا نسج پاره شده استفاده می شود، مثلا بازسازی رباط صلیبی قدامی (ACL) یا بازسازی رباط صلیبی خلفی (PCL)

جراحی بازسازی رباط صلیبی

جراحی بازسازی رباط صلیبی

گرافت مورد استفاده در بازسازی رباط صلیبی

گرافت مورد استفاده در بازسازی رباط صلیبی

جراحی ترمیم عدم جوش خوردگی شکستگی ها ( non-unions )

در مواردی که درمان غیرجراحی منجر به جوش خوردن استخوان نشود و یا در موارد شکستگی شدید، ممکن است عمل جراحی لازم باشد. بسته به نوع شکستگی انواع مختلف روشهای جراحی را می‌توان برای درمان عدم جوش خوردگی استفاده کرد.

 

برای ادامه مطالعه مطلب جراحی های ترمیمی زانو کلیک کنید.

  • دکتر سلیمانها
  • ۰
  • ۰

تقویت عضلات چهار سر ران

آناتومی عضلات چهار سر ران : عضلات چهار سر ران، عضلاتی هستند که در قسمت جلوی ران قرار دارند و با انقباض آن تاندون چهارسر و بدنبال آن کشکک و بدنبال آن تاندون کشکک به بالا حرکت کرده و زانو صاف می شود.عضلات چهارسرران از چهار عضله تشکیل شده‌اند ،تقویت عضلات چهار سر ران در برنامه‌های توانبخشی بسیار مهم است.

آناتومی عضلات چهار سر ران-تقویت عضلات

آناتومی عضلات چهار سر ران-تقویت عضلات

عملکرد عضلات چهار سرران:

عضلات چهار سر بخصوص قسمت واستوس مدیالیس آن در پایدار نگه داشتن استخوان کشکک در جلو زانو نقش مهمی دارند.رکتوس فموریس هم زانو را راست میکند و هم مفصل ران را به جلو خم میکند.وقتی زانو کاملا صاف و کشیده است این عضله در حداقل کشش خود قرار دارد و نمیتواند به خوبی مفصل ران را خم کند.همچنین وقتی ران در حالت خم قرار دارد این عضله در کوتاه ترین طول خود است و نمیتواند زانو را بخوبی راست کند.در بقیه حالات رکتوس فموریس میتواند روی هر دو مفصل ران و زانو بخوبی اعمال نیرو کند.

عضله واستوس لترالیس

عضله واستوس لترالیس بزرگترین قسمت عضلات چهارسر ران است.تاندون این عضله در بالا به استخوان را متصل میشود.عضله در سطح قدامی و خارجی ران به پایین آمده و تاندون آن در پایین به سطح فوقانی و خارجی استخوان کشکک متصل میشود.عضله واستوس مدیالیس در بالا و استخوان ران میچسبد.سپس عضله در سطح قدام و داخلی ران به پایین آمده و تاندون آن در پایین به لبه بالایی و داخلی استخوان کشکک متصل میشود.

عضله واستوس اینترمدیوس

عضله واستوس اینترمدیوس هم در بالا به استخوان ران چسبیده و در پایین به لبه بالایی استخوان کشکک متصل میشود.قسمت اعظم این عضله در پشت عضله رکتوس فموریس پنهان شده است.

 

 

برای ادامه مطالعه مطلب تقویت عضلات چهار سر ران کلیک کنید.

  • دکتر سلیمانها
  • ۰
  • ۰

التهاب تاندون چهارسر ران ( تاندونیت کوادری سپس)

تاندونیت کوادری سپس عبارت است از التهاب تاندون عضله چهارسر ران که با پارگی‌های میکروسکوپی همراه می باشد. استفاده بیش از حد و فشار مضاعف بر ساختار زانو باعث کشیدگی، تحریک و یا آسیب تاندون و عضله چهار سر ران می شود.

این عارضه یکی از علل درد بالای زانو به خصوص در ورزشکاران (دوندگان و یا ورزش هایی نظیر فوتبال و والیبال) است و بیشتر در سنین بین ۳۰ تا ۵۰ سال بروز می کند.

علل التهاب تاندون عضله چهارسر ران

وارد شدن مکرر نیروهای بیش از حد تحمل تاندون موجب بروز پارگی های خفیف و میکروسکوپی شده و ایجاد التهاب در ناحیه ، احساس درد و تورم می کند.

گاهی اوقات ساختار تاندون دچار مشکل شده و تاندون بیشتر شکل و جنس خود را از دست داده و خراب می شود که به این وضعیت Degeneration گفته می شود.

از علل اصلی بروز التهاب تاندون عضله چهارسر ران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وارد شدن استرس بر روی ساختارهای حمایت کننده ی زانو ( پریدن، دویدن و یا حرکات سریع ) ، کفش نامناسب ، اشتباهات تمرینی ( از نظر شدت، مدت و تکرار ) و سطح نامناسب برای دویدن ( زمین سخت ) می توانند نیروهایی که به تاندون چهارسر وارد می شوند را بیشتر کرده و در نتیجه باعث التهاب تاندون چهارسر شوند.
  • استفاده بیش از حد از عضلات به خصوص در طی فعالیت های ورزشی شدید، می تواند در تاندون چهارسر ران ایجاد پارگی های ظریفی کند که منجر به التهاب و درد خواهد شد، و در موارد شدید ممکن است باعث پارگی کامل تاندون عضله چهارسر شود.
  • و...
 
برای ادامه مطالعه مطلب التهاب تاندون چهارسر ران ( تاندونیت کوادری سپس) کلیک کنید.
  • دکتر سلیمانها
  • ۰
  • ۰

داروهای کمک کننده به جوش خوردن استخوان ها (بخش اول)

جوش خوردن استخوان : در شکستگی استخوان داشتن تغذیه مناسب و کامل برای جوش خوردگی لازم است. همچنین استفاده از برخی مکمل های غذایی و داروها در کنار تغذیه مناسب می تواند روند جوش خوردگی را تسریع کند.

مهمترین این مکمل ها و داروها عبارتند از:

  • مواد معدنی:

  1. کلسیم و فسفر:

    مهمترین مواد معدنی استخوان کلسیم و فسفر هستند. این دو نقش عمده ای در ایجاد استحکام استخوان ایفا می کنند. جوش خوردن استخوان نیازمند مقادیر کافی از این دو ماده معدنی هستند. بدن یک فرد بالغ در حالت عادی به روزی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارد. ولی در زمان شکستگی نیاز بدن شما به کلسیم بیشتر شده و به روزی ۱۵۰۰ میلی ‌گرم می رسد. همچنین یک فرد بالغ روزانه به ۷۰۰ میلی گرم فسفر نیاز دارد.

مکمل کلسیم

 

 

  1. روی: روی به تشکیل کال (جوشگاه شکستگی)، تولید پروتئین های استخوانی مانند کلاژن و در نهایت به جوش خوردن استخوان کمک می کند. آقایان روزانه حداقل به ۱۱ میلی گرم و خانم ها ۸ میلی گرم روی نیاز دارند.

مکمل روی

 

 

برای ادامه مطالعه مطلب داروهای کمک کننده به جوش خوردن استخوان ها (بخش اول) کلیک کنید.

  • دکتر سلیمانها
  • ۰
  • ۰

علل دردهای ساق پا

دردهای ساق پا، منشا درد ناحیه ساق ممکن است در استخوان، عضله، مفصل ، تاندون ، لیگامان ها، عروق محیطی یا اعصاب باشد.

در اغلب موارد دردهای ناحیه ساق به دنبال تروما ایجاد می شوند ، با این وجود این عارضه ممکن است به علل دیگری مرتبط باشد که عبارتند از:

علل اسکلتی – عضلانی

  • شکستگی استخوان یا کشیدگی رباط

  • اختلالات استخوان و مفاصل مانند بیماری‌های استخوانی (نظیر آرتریت) و تومورها

  • کرامپ و گرفتگی عضلانی ساق پا

این عارضه شایع موجب احساس درد شدیدی در عضلات پشت ساق می شود که با انقباض و اسپاسم شدید عضله و سفتی آن همراه است. کرامپ عضلات ساق معمولا در موقع استراحت بخصوص موقع خواب بروز می کند.

  • شین اسپلینت (Shine splint)

معمولا به دنبال فعالیت های فیزیکی شدید (اغلب دویدن) مخصوصا در زمان شروع یک ورزش جدید ایجاد می شود و باعث التهاب بافت های اطراف استخوان تیبیا (عضلات و تاندون ها) می شود.

  • کشیدگی یا پارگی عضلات (calf strain) 

 عضلات ناحیه ساق ممکن است بر اثر عواملی نظیر ضربه مستقیم ، اعمال کشش ناگهانی روی عضله در فعالیتهای بدنی سنگین و یا ورزشی (مانند بسکتبال، تنیس و یا دویدن در زمین ها ناهموار و سراشیبی) ، گرم نکردن کافی قبل از ورزش دچار کشیدگی یا پارگی شوند.

 

برای ادامه مطالعه مطلب علل دردهای ساق پا کلیک کنید.

  • دکتر سلیمانها
  • ۰
  • ۰

کیست آنوریسمی (ABC) استخوان اطراف زانو

 

کیست آنوریسمی استخوان  ABC) Aneurysmal Bone Cyst ) یک ضایعه کیستیک خوش خیم نادر اما مخرب استخوان است. این کیست استخوانی شامل حفرات مملو از خون می باشد که به سرعت رشد می کند و بافت استخوانی اطراف را از بین می برد.

علت دقیق و اتیولوژی تشکیل کیست آنوریسم استخوان مشخص نمی باشد، به طور کلی برخی از آسیب ها (ضربه ها) یا ضایعات استخوانی موجود (شامل تومور سلول ژانت ، کندروبلاستوما یا دیسپلازی فیبری ) از علل ایجاد این کیست ذکر شده اند.
این کیست استخوانی ۱ تا ۲ درصد تومورهای اولیه استخوان را شامل می شود .
بیشتر در دهه دوم عمر دیده شده و متوسط سن افراد مبتلا ۱۷ سال می باشد. شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است.
کیست استخوانی آنوریسم ممکن است در هر استخوانی ایجاد شود ، اما بیشتر در اطراف زانو ، لگن یا ستون فقرات یافت می شود. در اطراف زانو عموما در متافیز استخوان های بلند تیبیا و فیبولا دیده می شود.

علائم کیست آنوریسمی استخوان

  •  درد اندام و توده در ناحیه کیست
  •  گاهی اوقات ابتلا به این کیست موجب ضعیف شدن استخوان و بدنبال آن ایجاد شکستگی پاتولوژیک در استخوانی که به علت تومور ضعیف شده است.
  •  پوست روی استخوان مبتلا به این تومور ممکن است گرم باشد.
 
برای ادامه مطالعه مطلب کیست آنوریسمی (ABC) استخوان اطراف زانو کلیک کنید.
  • دکتر سلیمانها
  • ۰
  • ۰

گرفتگی عضلات (کرامپ عضلانی) پا

انقباضات دردناک ناخودآگاه و پایدار عضلات و یا رشته‌های عصبی موجود در آنها ،گرفتگی عضلانی (کرامپ عضلانی( اطلاق می شود. انقباضات ناگهانی، غیرارادی و دردناک به طور ناگهانی از چند ثانیه تا چند دقیقه است و اغلب هنگام خواب یا استراحت اتفاق می افتند و معمولا حساسیت و درد عضله تا ۲۴ ساعت پس از آن رفع می شود.

این عارضه در اکثر موارد بی ضرر در نظر گرفته می شود ولی در برخی موارد اسپاسم عضلانی به قدری شدید است که در حرکات و فعالیتهای عادی روزمره نیز محدودیت ایجاد می کند.

علت :

در اغلب موارد علت اصلی گرفتگی عضلات پا دقیقاً معلوم نمی باشد، ولی به احتمال زیاد عدم تعادل بین جذب و دفع الکترولیتهای سرم مثل کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین های E, C, B و نیز فعالیت غیرعادی در نورون های حرکتی نخاعی می تواند زمینه ساز باشد.

 به طور کلی گرفتگی عضلات می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله:

  • فعالیت های سنگین ورزشی
  • کشش و نرمش ناکافی قبل از ورزش
  • قرار گرفتن طولانی مدت در یـک وضعیت
  • دهیدراتاسیون (کم شدن آب بدن)
  • هیپوکالمی (کاهش پتاسیم)
  • بارداری
  • اختلال عملکرد عصب
  • و...
 
برای ادامه مطالعه مطلب گرفتگی عضلات (کرامپ عضلانی) پا کلیک کنید.
  • دکتر سلیمانها